????????????????????????????????????

Sparringspartner har givet troen, roen og tålmodigheden

”Det er dejligt at have en erfaren sparringspartner, som kan hjælpe mig både med strategi, handlingsplaner og budgetter for min virksomhed – og med at bevare troen, roen og tålmodigheden, som er virkelig vigtig i opstartsfasen,” siger Jannika Thorsted fra Solrød, som med Nærmere dig har etableret en sund og voksende forretning baseret på egne erfaring med yoga og et sundt forhold til mad.

I mange år var Jannika selv fanget i det, som hun kalder et decideret madkaos. Enten levede hun enormt restriktivt og 100 procent efter den nyeste slankekur, sundhedsdille eller damebladenes quick fixes. Eller hun var inde i en skamfuld periode med hemmelig overspisning og én tanke i hovedet: mad.

For fire år siden lykkedes det hende at komme ned i vægt og blive normalvægtig. Men ikke via en slankekur eller restriktive regler. Hun tog en beslutning om, at livet skulle leves og ikke handle om mad. Hun fik hjælp fra en coach og begyndte at gå til yoga, hvilket medførte en erkendelse af, at maden havde været et symptom. Hun arbejdede med at acceptere sig selv og værdsætte sin krop for det den er, et bevægelsesapparat og ikke en udstillingsmodel. Hun droppede sine madregler en for en og erstattede dem med en ny regel – ALT MED MÅDE.

Samtidig fik Jannika Thorsted med støtte fra Køge Kommune mulighed for at bygge sin egen virksomhed på disse meget personlige erfaringer. Nærmere Dig er en virksomhed som hjælper andre – især kvinder – til bedre balance i krop og sjæl, og Jannika Thorsted er i dag yoga-lære og madmentor.

Køge Kommune satte Jannika Thorsted i kontakt med Sparringspartnerne.

”Det har være en fantastisk rejse for mig, at etablere min virksomhed. Men der skal også en god portion stædighed og hårdt arbejde til at få succes som selvstændig,” siger Jannika og tilføjer, at hun er kommet godt i gang og har fået en del madmentor-klienter og gode yoga-kunder:

”Min sparringspartner har inspireret mig til at markedsføre min forretning, bruge sociale medier og komme ud til virksomheder i Solrød-Køge-området. Efterhånden er der flere faste aftaler, som er kommet i kraft af, at jeg er blevet mere synlig.”

Årsmøde_NB

Invitation til Årsmøde 15. marts 2018. Internationalisering for SMV’er

Sparringspartnerne inviterer til årsmøde torsdag den 15. marts 2018 fra kl. 14.00 – 17.35 på Køge Handelsskole.

På årsmødet sættes der fokus på, hvordan små- og mellemstore virksomheder samt iværksættere kan få international succes. Hvad skal der til for at opnå succes med eksport, og hvilke muligheder og trusler ligger der i den digitale udvikling og stadig mere intense brug af APPs og mobilteknologi i alle brancher?

15. marts, 2018 fra kl. 14:00 – 17:35

Arrangementet er gratis og er for alle som er interesseret i at høre mere om, hvordan man kan starte sin egen webshop og hvordan man får succes med salg på nettet og online markedsføring på de sociale medier.

Mød blandt andet:

Marie_Stærke_Borgmester_Køge Erik_Lauridsen_Xnovo_Technologies Philip_Schroder_Århus_Universitet_cropped Jakob_Halskov_Smart_Kanjii Lukasz_Werka_Skyate_pl_cropped Claus_Skytte_forfatter_Iværksætter_foredragsholder
Marie Stærke
Borgmester
Køge
Erik Lauridsen
Xnovo
Technologies
Philipp Schröder
Århus
Universitet
Jakob Halskov
Smart Kanjii
Lukasz Werka
Skyate.pl
Claus Skytte
Forfatter,
Iværksætter &
Foredragsholder

Tilmelding – klik her

Program
14:00-14:10
Åbning af årsmødet 2018 ved Borgmester Marie Stærke.

14:10-14:15
Velkomst v/formand Niels Buchholst.

14:15 – 14:30
Indlæg af Erik Lauridsen CEO fra Xnovo Technology om udviklingen i sin virksomhed fra starten i december 2012 og perspektiverne for fortsat vækst med ansættelse af yderligere medarbejdere.

14:30-15:15
Trends, tendenser og muligheder inden for dansk eksport v/professor ved Aarhus Universitet, Philipp Schröder.

15:15 -15:45 – PAUSE

15:45-16:00
Jakob Halskov fra SmartKanji – introduktion om APP-udvikling i Europa siden 2010 og velkomst til:

16.00-16.30
Lukasz Werka fra Skyate.pl, fra Krakow Polen som er prisvindende APP-udvikler vil fortælle om sit eget firma’s udvikling og APP-udviklingen i Europa set fra hans perspektiv.

16:30-16:40 – PAUSE

16.40-17.15
Hvordan kan mennesker, robotter og kunstig intelligens deles om fremtidens arbejde? Hvilke sociale konsekvenser har det for fremtidens arbejdsmarked som følge af internationaliseringen og digitaliseringen v/Claus Skytte.

17.15 – 17.30
Debat efter Claus Skytte’s indlæg.

17:30-17:35
Afrunding og tak for i dag v/formand Niels Buchholst.

Vi ser frem til at se jer i Køge den 15. marts, 2018.

Sparringspartnerne_HarryGoldman_01_AS_presse

Invitation til stormøde med Stevns Erhvervsråd og Business Faxe Copenhagen

Sparringspartnerne inviterer til stormøde med Stevns Erhvervsråd og Business Faxe Copenhagen på
Hårlev Kro – Hårlev Stationsvej 1, 4652 Hårlev

28 februar, 2018 fra kl. 17:00 – 21:00

Arrangementet er gratis og er for alle som er interesseret i at høre mere om, hvordan man kan starte sin egen webshop og hvordan man får succes med salg på nettet og online markedsføring på de sociale medier.

Mød blandt andet:

Thomas Zacchi_Intoto Torsten Hylleberg_Lund_Elmer_Sandager Gazelle Buchholtz_tekstgazellen Majamae_Sylvester Fotograf på vej Heidi_Noer_Hvarre_cropped
Thomas Zacchi
Dir. & Partner
Intoto
Torsten Hylleberg,
Certificeret IT
advokat hos Lund,
Elmer
& Sandager
Gazelle Buchholtz
Tekstgazellen
Majamae Sylvester
Majamae Film
Charlotte Fnug
Munksgaard
Beautybizz-
company
Heidi
Noer-Hvarre
TwoHearts

Tilmelding – klik her

Program
17:00 – 17:10 Velkomst og introduktion ved Thomas Christensen, Tomas Legarth og
Niels Buchholst

17:10 – 17:15 Hvordan er det at være i forløb med Sparringspartnerne?

17:15 – 17.35 Majamae Sylvester, Maefilm Produktionsselskab

17:40 – 18:00 Charlotte Fnug Munksgaard, Beautybizzcompany

18:05 – 18:25 Heidi Noer-Hvarre, TwoHearts

18:25 – 18: 55 Lettere bespisning og networking

18.55 – 19:30 Thomas Zacchi, Intoto – Online markedsføring

19:30 – 19:45 Gazelle Buchholtz, Tekstgazellen – Brug sproget – Hvordan vi løfter kommunikationen på sociale medier

19.45 – 20:00 Advokat Torsten Hylleberg, Elmer, Lund & Sandager – Hvordan man kan beskytte sig ved salg på nettet

20:00 – 21.00 Afslutning & networking via ”rådgiver cafe set-up”
Vi ser frem til at se jer på Stevns den 28 februar, 2018.

Michael_moller_nielsen

Mød en af vores samarbejdspartnere: Lund Elmer Sandager

Når start-ups og virksomheder vækster, eller måske bare har behov for eksterne input til strategien, er det vigtigt at have kompetente rådgivere og sparring, Det faciliterer Sparringspartnerne på rigtig god vis, mener Lund Elmer Sandager. Og det er et arbejde, som advokathuset er glade for at støtte.    

”Vi ser Sparringspartnerne som en værdifuld gruppe af frivillige, der bidrager til frugtbare tiltag, udvikling af virksomheder og arbejdspladser i Danmark, og det vil vi gerne bakke op,” siger Michael Møller Nielsen, som er partner, advokat (L), og leder af ansættelsesretsafdelingen hos Lund Elmer Sandager.

”Vi gik ind i samarbejdet med en forventning om at blive en del af et sundt projekt, hvor vi med vores bidrag er med at til skabe vækst. Derudover indledte vi samarbejdet, da vi som advokater ofte ser, hvor galt det kan gå, hvis virksomheden ikke har styr på det juridiske helt fra start, og vi vil derfor gerne være med til at øge fokus på vigtigheden af dette,” forklarer Michael Møller Nielsen.

Han har gennem samarbejdet især oplevet, hvordan Sparringspartnerne hjælper start-ups ved at adressere relevante emner og problemstillinger, som virksomheder med et godt produkt sommetider negligerer, når forretningen går godt. Derudover har han oplevet, hvordan efterspørgslen på et sparringspartnerforløb er vokset i den tid, hvor advokathuset har været samarbejdspartner, som manifesterer, at projektet er en succes.

”Vi har i Lund Elmer Sandager fået mulighed for at holde oplæg ved stormøderne om aktuelle juridiske emner, som har resulteret i nye, gode relationer. Vi kan rigtig godt lide at hjælpe start-ups i etableringsfasen, og derefter være med på holdet, når virksomheder vokser eller transformerer sig,” siger Michael Møller Nielsen.

Filosofien er, at Lund Elmer Sandager kommer til at kende virksomhederne helt ind til benet. Ved at være med fra start er der automatisk et godt grundlag for nære relationer, der giver Lund Elmer Sandager mulighed for ikke blot at yde den bedste juridiske rådgivning, men også den bedste kommercielle rådgivning på længere sigt.

”Sparringspartnernes arbejde giver vækstvirksomheder en helt unik mulighed for at sparre med ansigter fra erhvervslivet, som har et erfaringsniveau, der gør, at de ser både muligheder og faldgruber, som man ikke ser som iværksætter eller leder af en virksomhed,” siger Michael Møller Nielsen og tilføjer, at det i hans øjne skaber stor værdi for starts-ups. Derudover er det essentielt at få andre øjne på sin forretningsmodel – og her ser frivilliges øjne ofte klart og ubundet.

”Vi hjælper med at få det juridiske på plads fra start, så iværksættere forebygger problemer og tvister. Det er en god investering, der beskytter virksomheden, så du kan sove trygt om natten og holde fokus på det essentielle – nemlig at drive virksomhed og beskytte virksomhedens interesser,” siger Michael Møller Nielsen.

Lancering-3

Sparringspartnerne er nu også i Jylland

Nyt samarbejde sætter fokus på vækst i mindre virksomheder og betyder, at Sparringspartnernes aktiviteter med at yde kompetent sparring til iværksættere og vækstvirksomheder nu udbredes til Jylland.

Med et samlet budget på 2,8 mio. kr. sætter Randers Kommune, Erhverv Randers, Center for Små og Mellemstore Virksomheder på Aarhus BSS og Sparringspartnerne nu fokus på at skabe vækst i ejerledede SMV’ere i Randers. Projektet hedder ”Vækstledelse for fremtiden” og virksomhederne kan allerede nu tilmelde sig.

Små og mellemstore virksomheder (SMV’er) udgør den største andel af virksomheder i Randers. SMV’ernes indflydelse på vækst og beskæftigelse i Randers er derfor helt afgørende. Det er baggrunden for samarbejdet mellem Randers Kommune, Erhverv Randers, Center for Små og Mellemstore Virksomheder på Aarhus BSS (Aarhus Universitet) og Sparringspartnerne.

”Det er meget vigtigt, at vi som kommune bestræber os på at lave projekter sammen med erhvervslivet, som vi ved virker. Og det er ligeså vigtigt, at metoderne og resultaterne i et erhvervsfremmeprojekt kan bruges efterfølgende af andre, så det kommer flere virksomheder til gavn. Jeg er overbevist om, at det her SMV-projekt kommer til at leve op til de krav,” siger borgmester Claus Omann Jensen.

Projektet er et intensivt udviklingsforløb for 25 virksomheder i halvandet år med fokus på, hvordan man som leder kan identificere og realisere virksomhedens vækstpotentiale. Projektet bryder med den konventionelle tilgang til erhvervsfremme ved at koble den nyeste forskning om virksomhedsledelse med praktisk sparring fra højt kvalificerede mentorer fra andre virksomheder og tilbyder så den samlede pakke til SMV’er, der vurderes til at have et markant potentiale for vækst.

Projektet ”Vækstledelse for fremtiden” er en videreudvikling af en vækstmodel, som er tryktestet af 24 SMV’er i et 3-årigt forskningsprojekt, som Center for Små og Mellemstore Virksomheder har gennemført sammen med Nykredit og PwC (Vidensforum.dk).

”Vores forskning viser, at der er et kæmpe vækstpotentiale gemt i SMV’er, og at et stærkt og løbende fokus på ledelse- og organisationsudvikling, forretningsudvikling og finansiel udvikling styrker muligheden for at lykkes med en vækstambition. Den viden vil vi bruge til at gøre de 25 ejerledere endnu bedre til at skabe vækst i en hurtigt omskiftelig verden præget af teknologi og digitalisering. Jeg er derfor utrolig glad for, at Randers Kommune har taget initiativ til projektet med afsæt i en brændende ambition om at blive endnu bedre til at understøtte SMV’er. Dermed tager de førertrøjen på i forhold til at sikre, at der skabes størst mulig værdi for private virksomheder,” siger Mette Neville, centerleder for Center for Små og Mellemstore Virksomheder ved Aarhus BSS.

Ud over den målrettede læring vil lederen få individuel sparring og coaching ude i egen virksomhed af eksperter og erfarne virksomhedsledere, således at læringen omsættes til handling.

”Vi er glade for at være med i projektet og tilbyde de deltagende virksomhedsledere kompetent sparring fra andre erfarne virksomhedsledere, der selv med succes har udviklet og drevet private virksomheder,” siger formand for non-profit organisationen, Sparringspartnerne, Niels Buchholst.

Også Erhverv Randers glæder sig over samarbejdet.

”Vi ved af erfaring, at en målrettet indsats over for de mindre virksomheder virkelig kan gøre en forskel. Derfor er det helt fantastisk, at vi får mulighed for at arbejde sammen med så stærke partnere som Center for SMV’er og Sparringspartnerne,” siger Jens Kristensen, direktør for Erhverv Randers.

Projektet har et budget på godt 2,8 mio. kr. Randers Kommune finansierer med 1,5 mio. kr. størstedelen af projektet. Herudover er projektet finansielt støttet af Nykredit, Region Midtjylland og Innovationsnetværket Brandbase.

Projektet starter med et kick-off arrangement på Randers Stadion i starten af 2018, hvor interesserede SMV’er inden for alle brancher kan møde op og høre nærmere om, hvad de kan få ud af at deltage i projektet.

Herunder ses billeder fra nytårskur hos Erhverv Randers, hvor projektet blev lanceret (klik på billede for at se stort format):

Lancering-2  Lancering-1  Lancering-5

?????????????

Hav orden i papirerne og styr på juraen

Da Sparringspartnerne og Slagelse Erhvervscenter den 23. november satte fokus på salg på nettet, fortalte Torsten Hylleberg fra Advokaterne Lund Elmer Sandager om, hvilken jura man skal tænke ind i sin webshop fra begyndelsen.

”For webshops er hurdlerne i regler for ophavsret, markedsføring og persondata,” siger Torsten og forklarer, at i Danmark gælder ophavsbeskyttelsen automatisk for fx tekster på internettet. Websider kan også ophavsbeskyttes, hvis de er unikke, dog skal man have papirerne i orden.

”Hvis du har en underleverandør af websiden, skal du have papir på, at siden er din. For ellers er det denne person, der har ophavsretten,” forklarer han.

Webshoppens markedsføring skal være i henhold til markedsføringsloven og god markedsføringsskik. Det betyder fx, at du skal have kundens accept, før du markedsfører direkte via nyhedsbreve.

”Persondataloven skal du være meget opmærksom på, da overtrædelser kan give meget store bøder, som nemt kan sætte et mindre firma i stå,” fortæller Torsten.
Alt, der kan identificere en person, fx navn, adresse, e-mail, fingeraftryk, bilnummer og meget mere, må ikke lægges offentligt frem. Specielle regler gælder om overførsel af data til andre lande. Ved databrud skal der sendes en rapport til datatilsynet indenfor senest 72 timer med beskrivelse af planlagt udbedring.

”Mit råd er, at du skal slette informationer, der ikke længere skal bruges typisk efter fem år i forhold til regnskabsloven. Det frigør plads på din server og nedsætter risiko for, at oplysninger kan slippe ud til uvedkommende,” siger Torsten.

Intoto

Hurtige og mobilvenlige webshops klarer sig bedre

Da Sparringspartnerne og Slagelse Erhvervscenter den 23. november satte fokus på salg på nettet, fortalte Thomas Zacchi fra Intoto, hvordan man laver effektiv digital markedsføring.

”Det er vigtigt at være online med sin forretning, for det skønnes, at 50 procent af al handel vil foregå online i 2019,” siger Thomas.

”I dag undersøger kunderne produkterne online, inden de går i butikken og køber. Derfor har sælgere og butikker i dag ikke har nær så meget kontakt med kunden som tidligere. Samtidig er det kundens netværk der afgør, hvad de køber,” siger Thomas.

Det er via sociale medier nemt og hurtigt at tiltrække besøgende til webshoppen. Udfordringen er at engagere dem og konvertere besøg til salg og i sidste ende fastholde kunderne, så de kommer igen. Her er tre gode råd fra Thomas:

•    Google indekserer i dag siderne efter mobilvenlighed. Sørg for at have en mobil-optimeret webside fra dag ét.
•    53 procent af de besøgende forlader websiden, hvis den ikke er opdateret indenfor tre sekunder, så hurtighed er væsentligt.
•    Likes i dag har ikke den store værdi. Sørg hellere for at indsamle e-mail adresser fx via konkurrencer. Det giver langt større værdi at kunne kontakte en potentiel kunde direkte.

?????????????

Det gælder om at skabe historier og oplevelser

Da Sparringspartnerne og Slagelse Erhvervscenter den 23. november satte fokus på markedsføring på de sociale medier, fortalte Jesper Manniche fra Morfars Mustache om at skabe gode historier og oplevelser, som kunderne gerne vil dele med andre.

Jespers webshop sælger retrotøj fra blandt andet film og teatre i Danmark fra perioden midt 1950’erne til først i 1990’erne. For Jesper er især Facebook og Instagram vigtige markedsføringskanaler. Desuden får webshoppen trafik og salg via Google Adwords annoncer og diverse konkurrencer. Jesper har også en blog på webshoppen, hvor han af og til skriver gode historier, som sendes til forskellige online medier for at opnå omtale.

”Kundernes oplevelser er vigtige for Morfars Moustache, så derfor leverer vi varer pænt pakket i silkepapir med gammeldags gavebånd og et kort med hilsen fra morfar,” forklarer Jesper. Det giver ekstra omtale og trafik til hjemmesiden, når kunderne tager fotos af de fine pakker og poster dem på Facebook eller Instagram.

Morfars Mustache har eksisteret i 10 år og har nu tre ansatte.

?????????????

Fik juridisk hjælp til import fra USA

Da Sparringspartnerne og Slagelse Erhvervscenter holdt morgenmøde den 23. november, fortalte Anni Tolstrup Christensen, fra Seagull og dryp.dk, hvordan det er at være i sparringsforløb.

”Mit sparringsforløb tog ca. et år – mest fordi det gav mening i mit tilfælde,” sagde hun bl.a.

Anni forhandler medicinsk udstyr og undertøj til kunder med inkontinens. Undertøjet voldte gevaldige udfordringer i forhold til det juridiske, fordi det bliver indkøbt i USA, så her havde Anni især brug for sparring.

Desuden har hun været glad for at kunne trække på sin sparringspartners store erfaring og få fastholdt fokus på udfordringerne. Også, at der blev stillet spørgsmål til tingene, fx: Har du undersøgt, om der er et marked for dit produkt?

”Jeg vidste, det kunne lade sig gøre, men det var fint at blive ansporet til at tænke over tingene,” siger Anni, der tidligere har arbejdet med IT og været skolelærer. De seneste 12 år har hun drevet sin webbutik, som i dag beskæftiger to fuldtidsansatte samtidig med, at hun har outsourcet al ordrehåndtering.

Slagelse_Stendorf

Fuldt hus i Slagelse

Pladserne var fuldt besat, da Sparringspartnerne og Slagelse Erhvervscenter holdt morgenmøde den 23. november om salg på nettet og markedsføring på de sociale medier. De mange tilhørere fulgte intenst med da oplægsholderne fortalte om, hvad de vil anbefale, og om hvordan deres forløb hos Sparringspartnerne har været.

Der var omkring 30 virksomheder, som havde taget imod det gratis tilbud om at blive klogere på, hvordan man vækster sin virksomhed på nettet. En af dem var den unge iværksætter Magnus Stendorf, der er indehaver af webshoppen By Stendorf, hvor han sælger flotte armbånd til mænd:

”Siden jeg var helt lille, har jeg interesseret mig for køb og salg. Derfor har jeg solgt dyre sko til 8.000 kr. pr. par over Facebook,” siger den unge mand, der også går på HHX i Slagelse. Mødet bidrog med flere ting, som Magnus Stendorf med fordel kan bruge fremover:

”Der var fx en, der talte om toldregler, og det er noget, jeg kan bruge. Jeg kender selv til området, da jeg har solgt sko og armbånd til andre lande.”

Gik du glip af mødet i Slagelse? Så finder du nogle små referater fra mødet her (links til de små artikler herunder):
Fik juridisk hjælp til import fra USA
Det gælder om at skabe historier og oplevelser
Hurtige og mobilvenlige webshops klarer sig bedst
Hav orden i papirerne og styr på juraen