Niels-buchholst-velkoms

Eksport og digitalisering er vigtigt for SMV’er

Sparringspartnernes formand Niels Buchholst fortalte i sin gennemgang af programmet på Årsmødet om vigtigheden af, at de danske iværksættere og vækstvirksomheder forholder sig til eksportmuligheder og til udfordringer og muligheder i den hastige digitalisering af snart sagt alt i vores samfund:

”52 procent af Danmarks samlede BNP hidrører fra eksport, så vores fremtidige velfærd afhænger af, at danske virksomheder – store som små – til stadighed kan finde fodfæste på eksportmarkederne,” sagde han og tilføjede, at han håbede at Årsmødets deltagere ville finde ny viden og inspiration i CEO Erik Lauridsens fortælling om udviklingen i sin unge eksportvirksomhed, Xnovo Technology, samt professor Philipp Schröders fortælling om eksportvirksomhedernes DNA.

”Desuden står vi overfor en hastig digitalisering, som både indebærer muligheder og udfordringer. Jeg er glad for, at Lukasz Werka fra Skyate.pl, som er prisvindende APP-udvikler, har taget turen fra Polen til Køge for at fortælle om sit eget firmas udvikling og APP-udviklingen i Europa set fra hans perspektiv. I løbet af de seneste to år er antallet af APPs, som udbydes inden for snart sagt alle områder, tredoblet,” sagde Niels Buchholst.

”Digitaliseringen og internationaliseringen stiller også nye krav til både virksomheder og deres ansatte. Det påpeges da også fra mange sider, at det kan få store sociale konsekvenser, hvis vi ikke evner at omstille os hurtigt nok til den nye virkelighed. Derfor glæder jeg mig også meget til at høre Claus Skytte give sit bud på, hvordan mennesker, robotter og kunstig intelligens kommer til at deles om fremtidens arbejde,” sagde han.

Læs mere om:

Billeder fra Årsmøde 2018 – klik på fotos for at se store:

Lukasz Werka-foredrag  Jakob Halskov-foredrag  Deltagere-i-aarsmoedet-9  Deltagere-i-aarsmoedet-8  Deltagere-i-aarsmoedet-7  Deltagere-i-aarsmoedet-6  Deltagere-i-aarsmoedet-5  Deltagere-i-aarsmoedet-4  Deltagere-i-aarsmoedet-3  Deltagere-i-aarsmoedet-2  Deltagere-i-aarsmoedet  Claus Skytte-foredrag

Marie-staerke-byder-velkommen

Marie Stærke ønsker Sparringspartnerne et godt Årsmøde

Torsdag den 15. marts var et halvt hundrede iværksættere, virksomhedsejere og sparringspartnere samlet på Køge Handelsskole til Sparringspartnernes Årsmøde, som blev afholdt for fjerde gang.

Køges borgmester Marie Stærke (S) indledte Årsmødet med at byde alle velkommen til Køge:

”Jeg har glædet mig til at komme og åbne Sparringspartnernes Årsmøde. Det er altid rart at være blandt mennesker, der brænder for at gøre en forskel,” sagde hun bl.a. med henvisning til Sparringspartnernes formål.

”Jeg kan kun være glad for, at jeres initiativ har bredt sig til det meste af Sjælland og sågar Østjylland. Det udspringer jo af Køge Job & Society, som blev etableret for mere end 20 år siden,” sagde hun og tilføjede, at en stor del af den positive udvikling, som Køge oplever, skyldes virksomheder og iværksættere:

”I 2016 blev der etableret 254 nye virksomheder i Køge Kommune, og over en 10-årig periode har iværksætterne skabt 2.700 jobs ud af de i alt 19.200 private jobs, der er i kommunen. Iværksætterne står altså for hver syvende nye fuldtidsstilling.”

Borgmesteren gav efter sin indledning ordet til Sparringspartnernes formand Niels Buchholst, som gennemgik programmet, der satte fokus på internationalisering og digitalisering.

Læs mere om:

Billeder fra Årsmøde 2018 – klik på fotos for at se store:

Lukasz Werka-foredrag  Jakob Halskov-foredrag  Deltagere-i-aarsmoedet-9  Deltagere-i-aarsmoedet-8  Deltagere-i-aarsmoedet-7  Deltagere-i-aarsmoedet-6  Deltagere-i-aarsmoedet-5  Deltagere-i-aarsmoedet-4  Deltagere-i-aarsmoedet-3  Deltagere-i-aarsmoedet-2  Deltagere-i-aarsmoedet  Claus Skytte-foredrag

Årsmøde_NB

Årsmøde 15. marts: Internationalisering for SMV’er

Sparringspartnerne inviterer til årsmøde torsdag den 15. marts 2018 fra kl. 14.00 – 17.35 på Køge Handelsskole.

På årsmødet sættes der fokus på, hvordan små- og mellemstore virksomheder samt iværksættere kan få international succes. Hvad skal der til for at opnå succes med eksport, og hvilke muligheder og trusler ligger der i den digitale udvikling og stadig mere intense brug af APPs og mobilteknologi i alle brancher?

15. marts, 2018 fra kl. 14:00 – 17:35

Tilmelding – klik her

Arrangementet er gratis og er for alle som er interesseret i at høre mere om, hvordan man kan starte sin egen webshop og hvordan man får succes med salg på nettet og online markedsføring på de sociale medier.

Mød blandt andet:

Marie_Stærke_Borgmester_Køge Erik_Lauridsen_Xnovo_Technologies Philip_Schroder_Århus_Universitet_cropped Jakob_Halskov_Smart_Kanjii Lukasz_Werka_Skyate_pl_cropped Claus_Skytte_forfatter_Iværksætter_foredragsholder
Marie Stærke
Borgmester
Køge
Erik Lauridsen
Xnovo
Technologies
Philipp Schröder
Århus
Universitet
Jakob Halskov
Smart Kanjii
Lukasz Werka
Skyate.pl
Claus Skytte
Forfatter,
Iværksætter &
Foredragsholder

Program

14:00-14:10
Åbning af årsmødet 2018 ved Borgmester Marie Stærke.

14:10-14:15
Velkomst v/formand Niels Buchholst.

14:15 – 14:30
Indlæg af Erik Lauridsen CEO fra Xnovo Technology om udviklingen i sin virksomhed fra starten i december 2012 og perspektiverne for fortsat vækst med ansættelse af yderligere medarbejdere.

14:30-15:15
Eksportens DNA: ”Trends, tendenser og muligheder inden for dansk eksport” v/professor ved Aarhus Universitet, Philipp Schröder.

15:15 -15:45 – PAUSE

15:45-16:00
Jakob Halskov fra SmartKanji – introduktion om APP-udvikling i Europa siden 2010 og velkomst til:

16.00-16.30
Lukasz Werka fra Skyate.pl, fra Krakow Polen som er prisvindende APP-udvikler vil fortælle om sit eget firma’s udvikling og APP-udviklingen i Europa set fra hans perspektiv.

16:30-16:40 – PAUSE

16.40-17.15
Hvordan kan mennesker, robotter og kunstig intelligens deles om fremtidens arbejde? Hvilke sociale konsekvenser har det for fremtidens arbejdsmarked som følge af internationaliseringen og digitaliseringen v/Claus Skytte.

17.15 – 17.30
Debat efter Claus Skytte’s indlæg.

17:30-17:35
Afrunding og tak for i dag v/formand Niels Buchholst.

Vi ser frem til at se jer i Køge den 15. marts, 2018.

Twohearts

Sparringspartnerne åbner for udlandet og ny samarbejdspartner

Heidi Noer-Hvarre arbejder med det stof, som drømme er gjort af. I virksomheden TwoHearts planlægger og arrangerer hun bryllupper for brude og brudepar i hele landet. Det har hun gjort siden 2013 med udgangspunkt i Strøby syd for Køge.

Sidste år var hun i kontakt med et stort antal brudepar, og det antal bliver betydeligt større i år.

Et forløb med parringspartnerne betyder, at Heidi forventer stor vækst i 2018. Gennem sparringen har hun fået støtte til at tilbyde sin erfaring og service til udenlandske par.

Desuden er hun i færd med at etablere et fast samarbejde med Fuglsang Herregaard nær Nykøbing Falster om at være freelance-partner, når der skal arrangeres bryllupper og andre store events her.

”Det er rigtigt rart at have fået en sparringspartner, som kan se på min forretning udefra og samtidig være 100 procent på min side,” siger Heidi Noer-Hvarre og fortsætter:

”Jeg har fået greb om, hvordan jeg udnytter et stort potentiale i udlandet. Jeg har fået god kontakt med en virksomhed, hvor vi begge kan få glæde af samarbejdet. Og så har jeg fået taget nogle gode beslutninger om, hvordan jeg prioriterer min tid mellem at være bryllups- og eventplanlægger, at drive webshoppen og bestyre en fordelsklub.”

Heidi Noer-Hvarre ser Sparringspartnerne som et rigtigt godt tilbud til mindre virksomheder som hendes egen:

”Der er rigtig god hjælp at hente hos Sparringspartnerne. Men for at få den bedste hjælp, skal man selv være indstillet på at være åben om sin forretning og konkret om de ting, som man gerne vil have hjælp til.”

tidligere-prisudd-koege-job-society

Køge Jobs & Society fusioneret med Sparringspartnerne

Foreningen Køge Jobs & Society blev stiftet for 21 år siden som følge af samarbejde med Køge’s venskabsby “Kristiansstad”. På generalforsamlingen i foreningen den 25. september 2017 blev det besluttet at fusionere med Sparringspartnerne med virkning fra den 2. januar 2018.

Det betyder, at Sparringspartnerne nu har overtaget foreningens aktiviteter – som gennemføres i samarbejde med Jobcenter Køge – nemlig gratis vejledning i etablering af egen virksomhed.

Samarbejdet med Jobcenter Køge sigter på at få mennesker ud af offentlig forsørgelse og hjælpe dem med at starte egen virksomhed, så at de efterfølgende bliver selvforsørgende. Samarbejdet fortsætter i sin nuværende form, og Køge kommune stiller fortsat mikrolån til rådighed for de sunde opstartsvirksomheder i Køge, som identificeres gennem samarbejdet.

Et eksempel på en succesfuld virksomhed, der er hjulpet i gang via samarbejdet er Jannika Thorsteds “Nærmere dig”

Udover samarbejdet med Jobcenter Køge uddeler Køge Jobs & Society Iværksætter og Export priserne ultimo oktober hvert år. Dette vil fortsætte i Sparrignspartnerne’s regi men med inddragelse af relevante samarbejdspartnere i Køge Kommune.

????????????????????????????????????

Sparringspartner har givet troen, roen og tålmodigheden

”Det er dejligt at have en erfaren sparringspartner, som kan hjælpe mig både med strategi, handlingsplaner og budgetter for min virksomhed – og med at bevare troen, roen og tålmodigheden, som er virkelig vigtig i opstartsfasen,” siger Jannika Thorsted fra Solrød, som med Nærmere dig har etableret en sund og voksende forretning baseret på egne erfaring med yoga og et sundt forhold til mad.

I mange år var Jannika selv fanget i det, som hun kalder et decideret madkaos. Enten levede hun enormt restriktivt og 100 procent efter den nyeste slankekur, sundhedsdille eller damebladenes quick fixes. Eller hun var inde i en skamfuld periode med hemmelig overspisning og én tanke i hovedet: mad.

For fire år siden lykkedes det hende at komme ned i vægt og blive normalvægtig. Men ikke via en slankekur eller restriktive regler. Hun tog en beslutning om, at livet skulle leves og ikke handle om mad. Hun fik hjælp fra en coach og begyndte at gå til yoga, hvilket medførte en erkendelse af, at maden havde været et symptom. Hun arbejdede med at acceptere sig selv og værdsætte sin krop for det den er, et bevægelsesapparat og ikke en udstillingsmodel. Hun droppede sine madregler en for en og erstattede dem med en ny regel – ALT MED MÅDE.

Samtidig fik Jannika Thorsted med støtte fra Køge Kommune mulighed for at bygge sin egen virksomhed på disse meget personlige erfaringer. Nærmere Dig er en virksomhed som hjælper andre – især kvinder – til bedre balance i krop og sjæl, og Jannika Thorsted er i dag yoga-lære og madmentor.

Køge Kommune satte Jannika Thorsted i kontakt med Sparringspartnerne.

”Det har være en fantastisk rejse for mig, at etablere min virksomhed. Men der skal også en god portion stædighed og hårdt arbejde til at få succes som selvstændig,” siger Jannika og tilføjer, at hun er kommet godt i gang og har fået en del madmentor-klienter og gode yoga-kunder:

”Min sparringspartner har inspireret mig til at markedsføre min forretning, bruge sociale medier og komme ud til virksomheder i Solrød-Køge-området. Efterhånden er der flere faste aftaler, som er kommet i kraft af, at jeg er blevet mere synlig.”

Sparringspartnerne_HarryGoldman_01_AS_presse

Invitation til stormøde med Stevns Erhvervsråd og Business Faxe Copenhagen

Sparringspartnerne inviterer til stormøde med Stevns Erhvervsråd og Business Faxe Copenhagen på
Hårlev Kro – Hårlev Stationsvej 1, 4652 Hårlev

28 februar, 2018 fra kl. 17:00 – 21:00

Arrangementet er gratis og er for alle som er interesseret i at høre mere om, hvordan man kan starte sin egen webshop og hvordan man får succes med salg på nettet og online markedsføring på de sociale medier.

Mød blandt andet:

Thomas Zacchi_Intoto Torsten Hylleberg_Lund_Elmer_Sandager Gazelle Buchholtz_tekstgazellen Majamae_Sylvester Charlotte_Fnug_Munkgaard_cropped Heidi_Noer_Hvarre_cropped
Thomas Zacchi
Dir. & Partner
Intoto
Torsten Hylleberg,
Certificeret IT
advokat hos Lund
Elmer Sandager
Gazelle Buchholtz
Tekstgazellen
Majamae Sylvester
Majamae Film
Charlotte Fnug
Munksgaard
Beautybizz-
company
Heidi
Noer-Hvarre
TwoHearts

Tilmelding: Arrangementet er afholdt

Program
17:00 – 17:10 Velkomst og introduktion ved Thomas Christensen, Tomas Legarth og
Niels Buchholst

17:10 – 17:15 Hvordan er det at være i forløb med Sparringspartnerne?

17:15 – 17.35 Majamae Sylvester, Maefilm Produktionsselskab

17:40 – 18:00 Charlotte Fnug Munksgaard, Beautybizzcompany

18:05 – 18:25 Heidi Noer-Hvarre, TwoHearts

18:25 – 18: 55 Lettere bespisning og networking

18.55 – 19:30 Thomas Zacchi, Intoto – Online markedsføring

19:30 – 19:45 Gazelle Buchholtz, Tekstgazellen – Brug sproget – Hvordan vi løfter kommunikationen på sociale medier

19.45 – 20:00 Advokat Torsten Hylleberg, Lund Elmer Sandager– Hvordan man kan beskytte sig ved salg på nettet

20:00 – 21.00 Afslutning & networking via ”rådgiver cafe set-up”
Vi ser frem til at se jer på Stevns den 28 februar, 2018.

Michael_moller_nielsen

Mød en af vores samarbejdspartnere: Lund Elmer Sandager

Når start-ups og virksomheder vækster, eller måske bare har behov for eksterne input til strategien, er det vigtigt at have kompetente rådgivere og sparring, Det faciliterer Sparringspartnerne på rigtig god vis, mener Lund Elmer Sandager. Og det er et arbejde, som advokathuset er glade for at støtte.    

”Vi ser Sparringspartnerne som en værdifuld gruppe af frivillige, der bidrager til frugtbare tiltag, udvikling af virksomheder og arbejdspladser i Danmark, og det vil vi gerne bakke op,” siger Michael Møller Nielsen, som er partner, advokat (L), og leder af ansættelsesretsafdelingen hos Lund Elmer Sandager.

”Vi gik ind i samarbejdet med en forventning om at blive en del af et sundt projekt, hvor vi med vores bidrag er med at til skabe vækst. Derudover indledte vi samarbejdet, da vi som advokater ofte ser, hvor galt det kan gå, hvis virksomheden ikke har styr på det juridiske helt fra start, og vi vil derfor gerne være med til at øge fokus på vigtigheden af dette,” forklarer Michael Møller Nielsen.

Han har gennem samarbejdet især oplevet, hvordan Sparringspartnerne hjælper start-ups ved at adressere relevante emner og problemstillinger, som virksomheder med et godt produkt sommetider negligerer, når forretningen går godt. Derudover har han oplevet, hvordan efterspørgslen på et sparringspartnerforløb er vokset i den tid, hvor advokathuset har været samarbejdspartner, som manifesterer, at projektet er en succes.

”Vi har i Lund Elmer Sandager fået mulighed for at holde oplæg ved stormøderne om aktuelle juridiske emner, som har resulteret i nye, gode relationer. Vi kan rigtig godt lide at hjælpe start-ups i etableringsfasen, og derefter være med på holdet, når virksomheder vokser eller transformerer sig,” siger Michael Møller Nielsen.

Filosofien er, at Lund Elmer Sandager kommer til at kende virksomhederne helt ind til benet. Ved at være med fra start er der automatisk et godt grundlag for nære relationer, der giver Lund Elmer Sandager mulighed for ikke blot at yde den bedste juridiske rådgivning, men også den bedste kommercielle rådgivning på længere sigt.

”Sparringspartnernes arbejde giver vækstvirksomheder en helt unik mulighed for at sparre med ansigter fra erhvervslivet, som har et erfaringsniveau, der gør, at de ser både muligheder og faldgruber, som man ikke ser som iværksætter eller leder af en virksomhed,” siger Michael Møller Nielsen og tilføjer, at det i hans øjne skaber stor værdi for starts-ups. Derudover er det essentielt at få andre øjne på sin forretningsmodel – og her ser frivilliges øjne ofte klart og ubundet.

”Vi hjælper med at få det juridiske på plads fra start, så iværksættere forebygger problemer og tvister. Det er en god investering, der beskytter virksomheden, så du kan sove trygt om natten og holde fokus på det essentielle – nemlig at drive virksomhed og beskytte virksomhedens interesser,” siger Michael Møller Nielsen.

Lancering-3

Sparringspartnerne er nu også i Jylland

Nyt samarbejde sætter fokus på vækst i mindre virksomheder og betyder, at Sparringspartnernes aktiviteter med at yde kompetent sparring til iværksættere og vækstvirksomheder nu udbredes til Jylland.

Projektet blev startet formelt i starten af 2018. Opbygningen af sparringspartner netværket med lokale folk startede i begyndelsen af april 2018. I september 2018 har netværket 20 medlemmer. Alle er erhvervsledere med store kompetencer indenfor en lang række fag områder. Det er et korps af tunge erhvervsfolk.

De første af tre onboarding møder blev afholdt ultimo maj og det sidste medio august 2018. Derefter blev de 20 sparringspartnere fordelt på 24 virksomheder alle i Randers området. Virksomheder er vidt forskellige og repræsenterer et bredt udsnit af dansk erhvervsliv.

Sparringspartnernes formand er med ved det første møde med virksomhederne sammen med den ansvarlige sparringspartner for at gennemgå proceduren omkring etiske regler og rapportering. De første seks møder blev gennemført ultimo august og fortsætter ultimo september 2018. Midt oktober er alle blevet besøgt, og tanken er at gennemføre et midtvejs konference ultimo marts 2019 for at evaluere resultaterne af de første fem-seks sparringsbesøg.

Vækstledelse for fremtiden er et forskningsprojekt, som afsluttes til august 2019. Igennem hele forløbet er der fem indlæringsmoduler, som relaterer til virksomhedernes behov.

Vækstledelse for fremtiden er udtænkt af professor Mette Neville med velvillig assistance af erhvervsdirektør Jens Enevold Kristensen fra Erhverv Randers og Niels Buchholst, formand for Sparringspartnerne. Programmet udføres af Nils Wegener fra 360 Sprint, som med stor dygtighed gennemgår Business Model Canvas for alle virksomheder, som deltager i projektet. Udgangspunktet er dermed det samme for alle. Derefter udarbejder Tove Brink, lektor på Syddansk Universitet, personprofiler og organisationsforhold med de enkelte deltagere. Alt bindes sammen på professionel vis af Jeannette Brogaard, som er tilknyttet Århus Universitet for dette projekt.

Det skal tilføjes, at professor Mette Neville er leder af Center for Små og Mellemstore Virksomheder på Århus Universitet. Mette var ansvarlig for en succesfuld gennemførelse af det treårige forskningsprojekt Vidensforum i samarbejde med PWC, Nykredit og Århus Universitet.

Oplysninger om programmet fra lanceringen i foråret 2018:

Med et samlet budget på 2,8 mio. kr. sætter Randers Kommune, Erhverv Randers, Center for Små og Mellemstore Virksomheder på Aarhus BSS og Sparringspartnerne nu fokus på at skabe vækst i ejerledede SMV’ere i Randers. Projektet hedder ”Vækstledelse for fremtiden” og virksomhederne kan allerede nu tilmelde sig.

Små og mellemstore virksomheder (SMV’er) udgør den største andel af virksomheder i Randers. SMV’ernes indflydelse på vækst og beskæftigelse i Randers er derfor helt afgørende. Det er baggrunden for samarbejdet mellem Randers Kommune, Erhverv Randers, Center for Små og Mellemstore Virksomheder på Aarhus BSS (Aarhus Universitet) og Sparringspartnerne.

”Det er meget vigtigt, at vi som kommune bestræber os på at lave projekter sammen med erhvervslivet, som vi ved virker. Og det er ligeså vigtigt, at metoderne og resultaterne i et erhvervsfremmeprojekt kan bruges efterfølgende af andre, så det kommer flere virksomheder til gavn. Jeg er overbevist om, at det her SMV-projekt kommer til at leve op til de krav,” siger borgmester Claus Omann Jensen.

Projektet er et intensivt udviklingsforløb for 25 virksomheder i halvandet år med fokus på, hvordan man som leder kan identificere og realisere virksomhedens vækstpotentiale. Projektet bryder med den konventionelle tilgang til erhvervsfremme ved at koble den nyeste forskning om virksomhedsledelse med praktisk sparring fra højt kvalificerede mentorer fra andre virksomheder og tilbyder så den samlede pakke til SMV’er, der vurderes til at have et markant potentiale for vækst.

Projektet ”Vækstledelse for fremtiden” er en videreudvikling af en vækstmodel, som er tryktestet af 24 SMV’er i et 3-årigt forskningsprojekt, som Center for Små og Mellemstore Virksomheder har gennemført sammen med Nykredit og PwC (Vidensforum.dk).

”Vores forskning viser, at der er et kæmpe vækstpotentiale gemt i SMV’er, og at et stærkt og løbende fokus på ledelse- og organisationsudvikling, forretningsudvikling og finansiel udvikling styrker muligheden for at lykkes med en vækstambition. Den viden vil vi bruge til at gøre de 25 ejerledere endnu bedre til at skabe vækst i en hurtigt omskiftelig verden præget af teknologi og digitalisering. Jeg er derfor utrolig glad for, at Randers Kommune har taget initiativ til projektet med afsæt i en brændende ambition om at blive endnu bedre til at understøtte SMV’er. Dermed tager de førertrøjen på i forhold til at sikre, at der skabes størst mulig værdi for private virksomheder,” siger Mette Neville, centerleder for Center for Små og Mellemstore Virksomheder ved Aarhus BSS.

Ud over den målrettede læring vil lederen få individuel sparring og coaching ude i egen virksomhed af eksperter og erfarne virksomhedsledere, således at læringen omsættes til handling.

”Vi er glade for at være med i projektet og tilbyde de deltagende virksomhedsledere kompetent sparring fra andre erfarne virksomhedsledere, der selv med succes har udviklet og drevet private virksomheder,” siger formand for non-profit organisationen, Sparringspartnerne, Niels Buchholst.

Også Erhverv Randers glæder sig over samarbejdet.

”Vi ved af erfaring, at en målrettet indsats over for de mindre virksomheder virkelig kan gøre en forskel. Derfor er det helt fantastisk, at vi får mulighed for at arbejde sammen med så stærke partnere som Center for SMV’er og Sparringspartnerne,” siger Jens Kristensen, direktør for Erhverv Randers.

Projektet har et budget på godt 2,8 mio. kr. Randers Kommune finansierer med 1,5 mio. kr. størstedelen af projektet. Herudover er projektet finansielt støttet af Nykredit, Region Midtjylland og Innovationsnetværket Brandbase.

Projektet starter med et kick-off arrangement på Randers Stadion i starten af 2018, hvor interesserede SMV’er inden for alle brancher kan møde op og høre nærmere om, hvad de kan få ud af at deltage i projektet.

Herunder ses billeder fra nytårskur hos Erhverv Randers, hvor projektet blev lanceret (klik på billede for at se stort format):

Lancering-2  Lancering-1  Lancering-5

?????????????

Hav orden i papirerne og styr på juraen

Da Sparringspartnerne og Slagelse Erhvervscenter den 23. november satte fokus på salg på nettet, fortalte Torsten Hylleberg fra Advokaterne Lund Elmer Sandager om, hvilken jura man skal tænke ind i sin webshop fra begyndelsen.

”For webshops er hurdlerne i regler for ophavsret, markedsføring og persondata,” siger Torsten og forklarer, at i Danmark gælder ophavsbeskyttelsen automatisk for fx tekster på internettet. Websider kan også ophavsbeskyttes, hvis de er unikke, dog skal man have papirerne i orden.

”Hvis du har en underleverandør af websiden, skal du have papir på, at siden er din. For ellers er det denne person, der har ophavsretten,” forklarer han.

Webshoppens markedsføring skal være i henhold til markedsføringsloven og god markedsføringsskik. Det betyder fx, at du skal have kundens accept, før du markedsfører direkte via nyhedsbreve.

”Persondataloven skal du være meget opmærksom på, da overtrædelser kan give meget store bøder, som nemt kan sætte et mindre firma i stå,” fortæller Torsten.
Alt, der kan identificere en person, fx navn, adresse, e-mail, fingeraftryk, bilnummer og meget mere, må ikke lægges offentligt frem. Specielle regler gælder om overførsel af data til andre lande. Ved databrud skal der sendes en rapport til datatilsynet indenfor senest 72 timer med beskrivelse af planlagt udbedring.

”Mit råd er, at du skal slette informationer, der ikke længere skal bruges typisk efter fem år i forhold til regnskabsloven. Det frigør plads på din server og nedsætter risiko for, at oplysninger kan slippe ud til uvedkommende,” siger Torsten.