Digital forretningsstrategi øger kendskabet til Fladbro Kro

Fladbro Kro har gennemgået et sparringsforløb med en af vores sparringspartnere Laura Vilsbæk, som er digital forretningsudvikler. Gennem sparringsforløbet har Fladbro Kro fået defineret en klar forretningsstrategi til at udbygge kendskabet blandt nye kunder.  

”Vi er blevet meget mere bevidste om, hvilken kro vi er, og hvad vi står for. Efter at have drevet kro i over 20 år glemmer man, hvorfor man gør, som man gør. Laura Vilsbæk fra Sparringspartnerne har hjulpet os med at definere, hvad der gør os unikke,” siger indehaver af Fladbro Kro, Jonna Hvas.

Selvforståelse fører til vækst og succes

Indehaver af Fladbro Kro, Jonna Hvas, sætter stor pris på de gode råd, som de hos Fladbro Kro har modtaget i deres sparringsforløb. Det har hjulpet kroen med at fortælle flere gode historier på sociale medier.

”Laura har haft stor fokus på digitaliseringen og fået os til at fortælle de positive historier om os selv. Vi har aldrig før annonceret på Instagram eller Facebook, men nu er vi begyndt at tage billeder, som viser, at vi kæler for detaljen og bruger råvarer fra vores egen have,” siger Jonna Hvas.

Laura Vilsbæk blev sparringspartner for Fladbro Kro for at hjælpe med implementeringen af et nyt digitalt booking- og økonomisystem. Efter første møde hos Fladbro Kro fandt hun dog hurtigt ud af, at det fremadrettede sparringsforløb i højere grad ville fokusere på brugen af digitalisering til at øge Fladbro Kros synlighed og omsætning. Ifølge Laura Vilsbæk er det elementært at forstå, hvad man som virksomhed og varemærke gerne vil udstråle over for kunderne:

”Jeg har i sparringen lagt vægt på at udvikle Fladbro Kros varemærke for at stille dem stærkere overfor konkurrenterne. Deres kok Emil har så gode gastronomiske færdigheder, at han kunne arbejde på Noma. Han går ude i skoven og samler ind til maden, der skal serveres for kroens gæster. Netop dette skal iscenesættes i langt højere grad. At være kreativ og dygtig kok i dagens Danmark svarer jo til at være rockstjerne,” siger Laura Vilsbæk.

Forretningsstrategi før digitalisering

Laura Vilsbæk slår fast, at man som virksomhed skal have en helt grundlæggende forretningsstrategi på plads, før man bruger digitaliseringen til at øge omsætningen Det var også helt afgørende for Fladbro Kro, at de eksplicit kunne definere deres egne værdier, styrker og svagheder:

”Fladbro Kro er ikke en kro, der tiltrækker gæster fra lokalområdet i Randers. Kroen har faktisk besøgende fra hele landet. Derfor har jeg hjulpet medarbejderne til at definere deres kernekompetencer og formidle dem, hvorefter vi i fællesskab har lagt en digital strategi. Nu skal Fladbro Kro ikke kun være en kro, man ser på et banner i vejkanten, men også inspirere potentielle gæster gennem Instagram og LinkedIn,” fortæller Laura Vilsbæk.

Hos Fladbro Kro har man fået god respons og flere nye kunder som følge af digitalisering, hvilket naturligvis glæder Jonna Hvas:

”Det er selvfølgelig svært at sige med sikkerhed, hvor vi får kunderne fra, men vi kan se, at det giver en effekt, når vi lægger billeder ud på Instagram. Det virker som om, at folk tænker på os som dem, der er ude at samle ramsløg eller tapper vores egen birkesaft. På den måde har vi fået stor gavn af sparringsforløbet.”

Fladbro Kro er en af de 24 SMV’er i Randers, der medvirker i forløbet ”Vækstledelse for fremtiden”. Forløbet er udviklet af Aarhus Universitet i samarbejde med Randers Kommune, Randers Erhverv og Sparringspartnerne og har til formål at skabe vækst, værdi og arbejdspladser.