Når krisen rammer

Corona har ramt virksomhedslandskabet hårdt. Mange firmaer styrtbløder, og for en stor dels vedkommende er det nyere virksomheder, der ikke tidligere har befundet sig i en egentlig krisesituation. Men store uforudsigelige kriser kommer og går med ujævne mellemrum og er et grundvilkår, alle virksomheder – store som små – må berede sig på, før eller siden bliver virkelighed.

Mød tre sparringspartnere, der alle har håndteret kriser med deres virksomhed, og som ligger inde med et stort erfaringskatalog, andre virksomheder kan drage nytte af i den aktuelle krise.

En krise er ikke bare en krise. Den rammer som regel med et nyt ansigt hver gang – for det er som oftest uforudsigeligheden, der definerer en krise.

Alligevel har de fleste kriser en række fællestræk, som man kan lære meget af. Sparringspartnerne består af an lang række erfarne erhvervsledere, der for manges vedkommende selv har ledt en virksomhed gennem krisetider, og som derfor kan være en stor hjælp for nyere virksomheder, der netop nu gennemlever deres første alvorlige virksomhedskrise med coronavirussens nedlukning af stort set hele samfundet.

Niels Buchholst, der er formand for Sparringspartnerne, er en af disse erfarne virksomhedsledere, som ikke bare har gennemlevet én alvorlig krise med sin virksomhed, men har erfaringer med en række af krisesituationer, der flere gange har tvunget ham til at analysere situationen, sadle om og tænke utraditionelt.

”På mit kontor har jeg et billede hængende af et erhvervsbyggeri, der er brændt helt ned til grunden. Det minder mig hver eneste dag om, hvor hurtigt alt kan forandre sig. Man kan – og skal – ikke tage noget for givet,” siger han.

Det indrammede billede på Niels Buchholsts kontor viser virksomheden Euromic A/S i Køge, som han selv stiftede tilbage i 1989, og som seks år senere led den kranke skæbne – som må være alle virksomhedslederes værste mareridt – pludselig at stå i flammer. Inventar og bygninger for millioner gik op i røg. Når han skal tale erfaringer med krisehåndtering, vælger Niels Buchholst imidlertid at tage fat i en helt anden situation.

 

Her kan du læse tre cases fra vores erfarne sparringspartnere, der hver især har håndteret kriser med deres virksomhed:

Niels Buchholst: ramt af Finanskrisen

Mikael Schrøder: sæson-svingninger

Mogens Birch-Larsen: fnidder i familien

 

Brug Sparringspartnerne til kriserådgivning
Sparringspartnerne, der selv har kørt på lavt blus under coronakrisen, forventer at sætte ind med alle kræfter, i takt med at samfundet så småt begynder at genåbne, og man vil i videst mulig udstrækning tilbyde sparring til kriseramte virksomheder.

”Vi har en masse erfaringer at dele ud af og vi stiller os meget gerne til rådighed. Det er dog vigtigt at slå fast, at vi ikke er et alternativ til alle de glimrende hjælpeforanstaltninger, der er taget i både offentligt og semi-offentligt regi. Vi er et supplement. Men vi har meget, vi kan byde ind med,” siger Sparringspartnernes formand Niels Buchholst.