Skal jeg sælge gennem forhandlere eller via egen webshop? Hvalsøe Design har fået sparring til den helt rigtige løsning

Skal man have forhandlere – eller skal man kun sælge sin produkter via egen webshop?

Firmaet Hvalsøe Design er langt fra den eneste, der skal træffe det valg. I dag har de fundet den helt rigtige løsning.

Thomas Kuperman drømte om et ur til væggen. Gerne i egetræ. Men hvorfor skulle det koste hele 900 kr., når enkeltdelene til sammen var væsentligt billigere.

Det blev startskuddet til designfirmaet, Hvalsøe Design, der i dag udvikler nordiske designprodukter til hjemmet – til fair priser.

Siden 2017 har Hvalsøe Design været i luften med deres design-webshop, men hele tiden har tanken om at få forhandlere spøgt i kulissen. Hvad var den rigtige vej at gå?

”Alle sagde, at jeg burde gå forhandlervejen. At der ikke var nok penge i kun at satse på min egen shop. Min anke var, at så måtte jeg give køb på det, der var startskuddet til mit firma – at godt design ikke behøver at koste alverden. Hvis der også skulle være fortjeneste til en forhandler, ville mine produkter blive dyrere”, fortæller Thomas Kuperman.

Det var i den forbindelse, at Thomas tog fat i Sparringspartnerne.

”Jeg var meget i tvivl og havde brug for én dygtig og erfaren m/k at vende sagen med. Inden længe fik jeg kontakt til sparringspartner, Niels Buchholst – og hvor var det godt at få vendt sine tanker og få én andens syn på sagen. Med ét stoppede al min tvivl og alle mine overvejelser. Niels var nemlig meget klar i spyttet: Du skal ikke gå forhandlervejen. Du har fat i noget rigtig godt. Du skal bare gøre endnu mere af det samme. Det gav mig ro, så forhandler-tanken ikke lå og ulmede hele tiden – og jeg kunne fokusere 100% på min virksomhed”, tilføjer Thomas Kuperman.

 De åbner deres netværk

Herudover har en af de helt store gevinster ved samarbejdet med Sparringspartnerne været, at man har fået adgang til et stort netværk. Alle hos Sparringspartnerne er nemlig garvede erhvervsfolk med store netværk og masser af erfaring.

”Vi blev guidet i vores valg af samarbejdspartnere inden for revision og forsikring. Og det har været guld værd. Vi har i dag fundet de helt rigtige at samarbejde med, for vores sparringspartner har et netværk, der kan levere varen”, siger Thomas Kupermann.

Skruer man tiden tilbage til før Sparringspartnerne, har Hvalsøe Design brugt tid og mange ressourcer på at finde de helt rigtige at samarbejde med. Det betød bl.a., at man ikke havde det rigtige set-up for den daglige bogføring og revisionen, ligesom der ikke var styr på forsikringerne.

”I dag har vi fået en løsning, hvor vi i langt højere grad har automatiseret vores processer. Når en ordre går ind, bliver den med det samme registreret i bogføringen, og når jeg handler varer, bliver mit køb på kreditkortet også automatisk registreret. Med 2.000-3.000 ordrer om året er min tid bedre brugt på at designe og udvikle vores forretning – snarere end at håndtere bilag”, siger Thomas Kuperman.

På samme måde har firmaet også fået fuldkommen tjek på forsikringerne. For eksempel er der nu tegnet erhvervsforsikring – og den rigtige forsikring – så fx også lageret er forsikret, så man ikke er sårbar og må tage tab, ifald der sker noget med lageret.

Kunne du og din virksomhed også bruge råd og sparring fra erfarne erhvervsfolk med dokumenterede resultater, er du velkommen hos Sparringspartnerne. Gå ind på www.sparringspartnerne.dk eller kontakt Niels Buchholst på tlf. 21 77 70 35, hvis du gerne vil have dit eget forløb med 12 timers gratis sparring.