Thomas Myrup: Mit indtryk af inspirationsmødet d. 14/09

“Den fjortende september i år havde jeg æren af at få lov til at deltage i et inspirationsmøde arrangeret af Sparringspartnerne. Mødet omhandlede start-up miljøet i Danmark, med fokus på digital markedsføring. I løbet af eftermiddagen blev vi præsenteret for en række spændende personligheder. Som studerende var det forfriskende, for en gangs skyld, at komme ud af auditoriet og høre om, hvordan den “virkelige” verden ser ud fra folk, der arbejder i den hver dag.

Jeg går selv med en lille iværksætterdrøm i maven, og mødet her var et fantastisk “reality check” både på godt og ondt. Det var overvældende at høre om, hvor mange ting, der er at tænke på, når man starter op. Hvor meget man selv skal klare, og hvor mange, der ikke klarer sig igennem. Man forstår godt, hvorfor folk uden for iværksætterkredse ser iværksætteri som noget kun “supermennesker” kan klare. Det er måske også derfor, at der er så få, der prøver kræfter med at starte op selv. Mødets første oplægsholder fra erhvervsstyrelsen fortalte nemlig, at vi i Danmark har en betydeligt lavere procent af arbejdsstyrken, der er selvstændige, end gennemsnittet i Europa.

Det var, på den anden side, også meget øjenåbnende at møde de iværksættere, der kom for at holde oplæg. For på trods af, at de virkede både passionerede og kompetente, så var de helt almindelige mennesker. Det er nemlig ikke nødvendigt, at klare alting selv. Det var tydeligt fra de mere erfarne deltagere og oplægsholdere, at der er et utal af tilbud til de iværksættere, der rækker ud efter hjælp. Både i form af sparringspartnere som Niels og hans kollegaer, men også andre, både offentlige og private tilbud. Det var mit helt klare indtryk, at de der lykkedes, som regel har søgt hjælp hos én eller flere af disse instanser.

Det var alt i alt en kæmpe fornøjelse at være med, og jeg ser meget frem til det næste møde – hvis jeg altså er så heldig endnu en gang at få en invitation. Jeg har virkelig fået et bedre indblik i både, hvordan man markedsfører sig selv og sin virksomhed på de sociale medier, men også en generel forståelse for, hvad det kræver at starte egen virksomhed. Tak for denne gang”.

– Thomas Myrup, Bachelorstuderende i Softwareteknologi på DTU.